17 05, 2018

Εργασίες Φοιτητών – Στούντιο 7α: Σχεδίαση Διαδραστικών Συστημάτων (2018-2019)

By |2018-05-17T13:35:53+02:00May 17th, 2018|student projects, university of the aegean|0 Comments

Εργασίες φοιτητών 2018-2019 Διαδραστική Περιήγηση Στο Εργοστάσιο Κλωστοϋφαντουργίας Ζησιμάτου. Μαρία Γαϊτάνου, Ιωσηφίνα Μάργαρη, Μανώλης Παπαμακάριος, Έλλη Χαρίση. Ποδηλατικός Τουριστικός Οδηγός Σύρου. Σολωμού Μαρίνα, Πολίτη Νικολέτα, Παγώνης Κωνσταντίνος, Ταυρής Κωνσταντίνος, Κορέντιος Γιώργος. Αρχοντής: Αφηγηματική Εφαρμογή για Ξενάγηση στην Ερμούπολη και στην Άνω Σύρο. Στράτος Φωτάκης, Γκικούδη Δήμητρα Ρομπέρτα, Αιμιλία Μύριαμ Μιχαήλ, Παναγιώτης Οικονόμου. Διαδραστικό Σύστημα Προσομοίωσης Γραμμής Παραγωγής Υφαντών. Αρσενικός Γιώργος, Πανοπούλου Εριάνα, Κούρος Κωνσταντίνος, Πασοπούλου Κατερίνα. Διαδραστικό σύστημα Interactive Wall για την ενίσχυση του βιομηχανικού τουρισμού της Σύρου και την ανάδειξη του Enfield 8000. Ειρήνη Βαριά, Χριστίνα Γκίτη, Χρύσα Ζηκούδη, Ηώ Κυριακάτη, Αθηνά Κυρμανίδου. SyRoutes: Μία διαδραστική εφαμοργή περιήγησης στην Άνω Σύρο με επίκεντρο την εξατομίκευση. Πετράκη Μαργαρίτα - Λυμπερόπουλος Νίκος - Εγγλέζος Κωνσταντίνος - Σταύρος Μαυρίκης - Ευαγγελία Γούβα.

17 05, 2018

Εργασίες Φοιτητών – Στούντιο 7α: Σχεδίαση Διαδραστικών Συστημάτων (2016-2017)

By |2018-05-17T13:34:42+02:00May 17th, 2018|student projects, university of the aegean|0 Comments

Εργασίες φοιτητών ακαδημαϊκού έτους 2016-2017 sidetracked: Εφαρμογή για εξερεύνηση και ανακάλυψη του πολιτιστικού κομματιού της Ερμούπολης. Απευθύνεται σε τουρίστες. Στόχος της εφαρμογής είναι να αναδείξει και μικρότερα αξιοθέατα στο νησί. Μανώλης Στρατής, Παναγιώτης Μεντεσίδης, Ζωή Μπουρμπούλη, Γιώργος Μπακλατζής, Mαρία Ντουρμετάκη. μουσειο-ιστορίες: Διαδραστικό σύστημα σε μορφή παραμυθιού που βελτιώνει την εμπειρία των παιδιών στα μουσεία. Γιώργος Αγγέλου , Σοφία Γαμβρινού, Σταμάτης Ζερβακάκης, Βασιλική Καραμέρη, Θοδωρής Κουκουβές. leapshot: Χρήση του αισθητήρα Leap Motion για την αναβίωση της διαδικασίας παραγωγής σκαγιών στο Βιομηχανικό Μουσείο. Άννα Γεωργάκη, Λαμπρινή Καραγιάννη, Δανάη Παπαδοπούλου, Κατερίνα Πρέκα, Πολυξένη Τσιαμαντά. loom: Διαδραστικό σύστημα ύφανσης αργαλειού για υποστήριξη εκθέματος στο Βιομηχανικό Μουσείο Ερμούπολης. Μάξιμος Μαλεβίτης, Στυλιανός Συρρής, Κωνσταντίνος Δημητρόπουλος, Αγγελική Κυριάκου, Αναστάσιος Δημητρόπουλος, Στέλλα Βάκα. Αναλυτικότερα οι εργασίες:   sidetracked Η εργασία αφορά την σχεδίαση ενός αλληλεπιδραστικού συστήματος που έχει στόχο την ιστορική ξενάγηση στην πόλη της Ερμούπολης, για τουρίστες και μη. Κατά τη διαδρομή ο χρήστης μπορεί να ανακαλύπτει [...]

17 05, 2018

Εργασίες Φοιτητών – Στούντιο 7α: Σχεδίαση Διαδραστικών Συστημάτων (2015-2016)

By |2018-05-17T13:33:34+02:00May 17th, 2018|student projects, university of the aegean|0 Comments

Εργασίες φοιτητών ακαδημαϊκού έτους 2015-2016 Orasis: Διαδραστικό σύστημα που βελτιώνει την εμπειρία των ατόμων με προβλήματα όρασης στα μουσεία. Γιώργος Αναγνωστάκης, Μιχάλης Αντωνίου, Έλενα Καρδαμίτση, Θοδωρής Σαχινίδης Cycladic sculpture: Αξιοποίηση κιναισθητικής αλληλεπίδρασης για την κατασκευή ψηφιακών κυκλαδικών ειδωλίων από επισκέπτες μουσείου. Δημήτρης Μακρής, Εκάτη Σάγια, Θωμάς Σταμάτης, Δάφνη Χαλικιά Metallotexneion: Διαδραστική Εφαρμογή Εκμάθησης του Οικισμού στο Καστρί και Προσομοίωσης του Εργαστηρίου Mεταλλοτεχνίας. Κατερίνα Δαλέζιου, Μελίνα Σιδίκοβα, Ανθή Κολοκοτρώνη, Γενοβέφα Χατζημενοίκου 3000 b.C. Cyclades: 3.000 π.Χ. Κυκλάδες: Πλοήγηση με κινήσεις του σώματος σε προβαλλόμενο εικονικό περιβάλλον 3Δ. Χρήστος Αργυριάδης, Κυριάννα Γκιόκα, Μιχάλης Κατσαντώνης, Ιωάννα Μουτουσίδη, Σαββίνος Χατζηφωτίου Gocha: Σύστημα διαδραστικού εκπαιδευτικού παιχνιδιού εξερεύνησης θαμμένων αρχαιοτήτων στον ιστορικό χώρο της Χαλανδριανής στη Σύρο. Ναταλία Γεωργιάδη, Ελένη Κοκκώλη Παπαδοπούλου, Γιώργος Κορδάτος, Κων/νος Παρθενιάδης, Μανώλης Σπαράκης Αναλυτικότερα οι εργασίες: Orasis Η εργασία ασχολήθηκε με τη σχεδίαση διαδραστικού συστήματος που βελτιώνει την εμπειρία των ατόμων με προβλήματα όρασης στα μουσεία με τη βοήθεια σύγχρονων τεχνολογιών. [...]

14 05, 2018

Use an ESP32 board to send DHT to MQTT and then deep sleep

By |2020-04-15T20:26:00+02:00May 14th, 2018|arduino, esp32, espressif|5 Comments

Here is an example of how I post humidity and temperature values that I collect from a DHT11 sensor. I use an ESP32 (Lolin32) board and I post values to a MQTT open source message broker (Eclipse Mosquitto) that I run alongside openhab on a Rpi3. Finally, I deep sleep the board to save energy. I use the following libraries:  Arduino library for DHT11/DHT22 by Adafruit [>>] Arduino Client for MQTT (PubSubClient) by Nick O'Leary [>>] Arduino core for ESP32 WiFi chip [>>] To install CP210x Driver v10.1.1 for Lolin32 ESP32 there installation issue with Windows 10, build 1803. Check this post: [>>] /* Project ESP32, DHT, MQTT and Deepsleep */ #include <WiFi.h> #include <PubSubClient.h> #include "DHT.h" // Library for DHT sensors #define wifi_ssid "My_APs_ssid" //wifi ssid #define wifi_password "my_password" //wifi password #define mqtt_server "mqtt_broker_IP" // server name or IP #define mqtt_user "username" // username #define mqtt_password "password" // password #define temperature_topic [...]

14 05, 2018

Openhab2: How to edit Rrd4j files (*.rrd) using the RRD File Inspector

By |2019-01-25T18:46:12+02:00May 14th, 2018|openhab, technology|0 Comments

Here is a way I found to edit rrd files in order to eliminate spikes, inaccurate measurements and other artifacts on my persistence. To start with, openhab2 has to be stopped: $ sudo systemctl stop openhab2 Next navigate to your persistence storage folder and locate the rrd files that I wanted to edit. I copied them on a temporary folder: $ cd /var/lib/openhab2/persistence/rrd4j (or your samba path: \\servername\openHAB-share\openhab2-userdata\persistence\rrd4j) $ cp -Rpdf Boiler_Temp_Val.rrd /tmp Next was the RRD File Inspector ( ). It is located in the library org.openhab.persistence.rrd4j under the folder /lib/rrd4j-2.1.1.jar On my machine it is located under the /var/lib/openhab2/tmp/mvn/org/openhab/persistence/org.openhab.persistence.rrd4j/1.11.0/ I extracted the contents of the jar file using a zip extractor (I did this from my windows workstation using 7zip): To run the inspector I opened a command line (cmd) and run: java -cp rrd4j-2.1.1.jar org.rrd4j.inspector.RrdInspector From the RRD File Inspector I opened the files I wanted to edit:    I saved files [...]

8 05, 2018

Lolin32 ESP32 installation issue with Windows 10, build 1803

By |2018-05-10T17:13:58+02:00May 8th, 2018|arduino, electronics, esp32, espressif|1 Comment

Today, I tried installing windows drivers for a Lolin32 after the Windows 10 build 1803 update. It appears that there is a problem with the CP210x Driver v10.1.1. When I tried to install the driver that I downloaded from the Silicon Labs official site Windows that states "A service installation section in this INF is invalid." Indeed, INF requirements on new windows build changed once again and therefore many old win drivers will not be compatible. Workaround I found a workaround to force install the driver by changing inf file attributes. I followed these steps: I downloaded the official driver from Silicon Labs, CP210x USB to UART Bridge VCP Drivers  I extracted the files and edited the INF file as follows: Line 118 change from a to b:  ServiceBinary  = %13%\silabser.sys ServiceBinary = %12%\silabser.sys Line 160 change from a to b: Silabser_CopyFiles_FileListSection = 13 ; Driver package's Driver Store directory (%WINDIR%\System32\DriverStore\FileRepository ) [...]

11 05, 2015

Interaction Design & User Experience IDUX2015

By |2016-01-12T22:18:22+02:00May 11th, 2015|design, Interaction Design|0 Comments

https://idux2015.pns.aegean.gr/ Summer School: ID-UX (Interaction Design and User Experience). August 24–September 5, 2015. Syros Island, Greece. Department of Product and Systems Design Engineering, University of the Aegean.   Theme The concept of User Experience (UX) is about user reactions and anticipations that result from the use of products, systems or services. It is recognized that design thinking and the application of related Interaction Design (ID) methods can significantly contribute to successful applications with respect to UX. The 1st summer school on Interaction Design & User Experience (ID-UX) is concerned with teaching and experimenting with related concepts, methods, development tools/environments and applications. The related methods are about user research, conceptual and detailed design, and the user-centred evaluation of interactive systems. The related development tools/environments are about 3D Interactive Environments, (multitouch) gestures, and kinesthetic control. The applications include scenarios of (serious) games, education, culture and their combined conceptions. Organizers and Venue The summer [...]

13 02, 2015

What is Interaction Design

By |2016-01-12T21:08:57+02:00February 13th, 2015|Interaction Design|0 Comments

What is Interaction Design and What Does It Mean to Information Designers? Part 1 of 2 by Craig Marion In 1988, Alexander Associates sponsored INtertainment, the first annual conference bringing together people from all corners of the interactive entertainment business. People came from such diverse industries as personal computers, video games, broadcast and cable television, optical media, museums, and amusement parks. Over the course of the two days, a debate about the meaning of the word “interactive” raged through every session, disrupting carefully planned panels and presentations. People seemed to regard “interactivity” as the unique cultural discovery of the electronic age, and they demanded a coherent definition. Several speakers tried to oblige, but no one succeeded.” (Laurel, 1992, p. 20) I wasn’t aware of this controversy when I researched and launched my Web site, the Software Design Smorgasbord, in the spring of 1997. I created my site to help me track [...]

Go to Top